Галоўная Афіша Навіны Мы прапануем Прэйскурант Зваротная сувязь

Гісторыя
Нашы дасягненні
Фонды
Помнікі спадчыны
Інфармацыя
Архіў навін
3d модель

 

 

 

Каталог TUT.BY

 

 

 

 

 

 

Інфармацыя

Абласныя музеі:


"Медвежья академия", Кревский замок и батлейка.

Репортаж из Сморгонского историко-краеведческого музея

Александра Матькова, фото автора и из архива музея, TUT.BY

Вместе с проектом "Музеи Беларуси с БЕЛКАРТ" отправляемся в Гродненскую область и открываем тайны Сморгони. Зачем Радзивиллы открыли здесь "медвежью академию"? И как героический город связан с искусством батлейки? 

  

Героическая 810-дневная оборона города во время Первой мировой – первое и главное, что приходит на ум, когда слышишь о Сморгони. В довоенное время здесь проживало свыше 16 тысяч человек. Фактически это уже был крупный промышленный центр Российской империи (здесь развивалось кожевенное производство). После приказа о полной эвакуации всех жителей города в сентябре 1915-го (была тактика "ничего не оставлять врагу") все горожане стали беженцами. Спустя три года в Сморгонь вернулись только 154 жителя.

Во время Первой мировой у солдат сложилась поговорка "Кто под Сморгонью не был, тот войны не видал". Спустя век Сморгонский музей всем и каждому предлагает пройти "Дорогой встреч" – такое название носит главная экспозиция. И неслучайно: Сморгонь всегда была перекрестком торговых путей и исторических раздорожий.

Сморгонь до Первой мировой

 

 

 

Мертвый город

 

Кревский замок, события двух мировых войн, известные уроженцы Сморгонщины – вот главные страницы истории сморгонской земли. Начало экскурсии – у иллюстрированной карты. Зеленые лампочки символизируют памятники природы, белые – археологии, синие – памятники историко-культурного наследия. А вокруг – фотоснимки.

 

 

 

Первый зал посвящен истории Кревского замка. Крево первым из населенных пунктов района упоминается в летописных источниках. Вручную его строили в 1280-1320 гг. при великом князе Гедимине для обороны от немецких рыцарей. На лошадях и волах крестьяне возили камни из далеких мест. Отсюда родилась поговорка "Каб табе давялося на Крэўскі замак камяні вазіць". Под главной, Княжеской, башней находилась камера для смертников - без окон и дверей: заключенных в нее спускали на веревках. Обратного пути не было.

С Кревским замком связано множество исторических событий. По приказу Ягайлы здесь был удушен Кейстут. Его сыну Витовту готовилась та же участь. Но он, переодевшись в платье служанки своей жены, бежал из Кревского замка. Здесь была заключена Кревская уния - соглашение между Великим княжеством Литовским и Польшей. С 1564 г. в замке жил князь Андрей Курбский. Некоторые исследователи считают, что именно здесь были написаны знаменитые письма, адресованные Ивану Грозному.

 

 

 

 

В XIX веке сморгонская земля славилась своими баранками. Они были особой гордостью местных поваров. Десятки телег доставляли бублики по местечкам нынешних Литвы, Польши, Украины, России. Продавали их, естественно, на ярмарках - каждый раз устраивалась праздничная торговля со всевозможными развлечениями. В ярмарочном зале можно увидеть фигуры скомороха и медведя (герои одной из сцен батлейки - белорусского народного театра кукол). В середине XVII века князья Радзивиллы основали здесь школу дрессировки медведей - под шуточным названием Сморгонская медвежья академия. Ее "воспитанники" были частыми гостями на ярмарках Пруссии, Шлезвига, Баварии и Эльзаса.

"Медвежья потеха была 3-х видов: травля (медведь против собак), медвежьи бои (медведь против человека, медведь против медведя) и комедия (цирковые представления). Животные проделывали сложнейшие трюки - кланялись, танцевали, маршировали, смотрелись в зеркало. Все это достигалось благодаря различным методикам дрессировки. "Академия" в буквальном смысле расцвела при Кароле Станиславе Радзивилле по прозвищу Пане Коханку. Но после раздела Речи Посполитой и вхождения Сморгони в состав Российской империи просуществовала недолго. Медвежьи комедии были запрещены в 1866 г.", - рассказала директор Сморгонского историко-краеведческого музея Любовь Белуш.

Кстати, во время создания Сморгонскому историко-краеведческому музею хотели изменить профиль и сделать единственный в республике музей-театр "Батлейка". Но это так и осталось проектом, на деле народному театру посвятили один зал.

 

 

 

 

Один из залов - это характерная для Средних веков корчма (или таверна). В ней останавливались на ночлег и питались путешественники. Название появилось от слова "корец" - ковш, которым можно было зачерпнуть спиртные напитки. На белорусской земле корчмы известны со времен Киевской Руси. Они подразделялись на заезжие (гостиницы) и шинковые (харчевни).

 

 

 

Несколько залов посвящены истории двух мировых войн. В первую очередь речь идет о 810-дневной обороне во времена Первой мировой. Именно у Сморгони впервые за время отступления русской армии немцы были остановлены. А сам город только за первую неделю боев превратился в руины.

 

Тяжелым испытанием для русских солдат были немецкие газовые атаки, которые обладали психологическим, нервно-паралитическим и удушливым воздействием. Кто смог выжить, тот на всю жизнь оставался калекой. Немцы закапывали газовые баллоны в землю, оставляя только шланги, через которые и пускался газ. Когда ветер дул в сторону города, открывали вентиль и запускали облака отравляющего дыма. Позднее начали стрелять и газовыми снарядами. Первая немецкая газовая атака произошла 12 октября 1915 г., а с апреля 1916 г. они стали обычными боевыми действиями. Вскоре на фронт поступили противохимические комплексы защиты Зелинского: очки, марлевые маски, флаконы с жидкостью для смачивания. Противогазы поступили в русскую армию в 1916 г.

 

 В боях под Сморгонью участвовал писатель-сатирик Михаил Зощенко. Как штабс-капитан он водил своих солдат в атаки у станции Сморгонь. В Залесье фронтовым госпиталем заведовала дочь Льва Толстого - Александра Толстая.

 

 Во Вторую мировую в городе было создано гетто. 22 октября 1941 года 500 сморгонских евреев вывезли в Ошмянский район, где около хутора Зеленка их расстреляли. На территории современной больницы находился лагерь советских военнопленных.

 

 За годы войны Сморгонь превратилась в руины. Были уничтожены все промышленные предприятия, культурно-бытовые учреждения, электростанция, 333 жилых дома. Освобожденный в 1944 г. город представлял собой страшную картину. Его центральная часть - площадь Свободы, улицы Советская, 17 Сентября, Танкистов и другие - лежала в развалинах.

 

 

 

 

Военный зал

 

Современную историю представляет творчество известных скульпторов, художников, музыкантов, писателей - уроженцев и жителей Сморгонщины. В музее постоянно проходят актуальные выставки. После реконструкции в 2013-м году состоялось торжественное открытие постоянной экспозиции музея. За год работы Сморгонский историко-краеведческий музей стал лучшим региональным музеем. Сейчас в его фондах более 15 тысяч экспонатов. А за три десятка лет музей посетило почти пятьсот тысяч человек.

 

 Выставка по нумизматике

 

 

Выставка вышивальщиц

 

 

Сморгонский историко-краеведческий музей:

Адрес: Гродненская область, г. Сморгонь, ул. Кутузова, 23.

Телефон:8 (01592) 3-44-92.

Сайт музея: http://museumsmorgon.by/

Время работы: 9.00-18.00. Выходной день: понедельник.

Цена билета: для взрослых – 15 000, для детей – 10 000.

Читать полностью:  http://news.tut.by/culture/432830.html

 

Наверх

 


Экспазіцыя музея “Дарогай спатканняў” 

Уводзіны

У фае музея размяшчаецца ілюстраваная карта Смаргонскага раёна з пазначанымі помнікамі прыроды, археалогіі і гісторыка-культурнай спадчыны. Фонам для карты служаць фотаздымкі ўсіх помнікаў...

 

Раздзел І. “Крэва ў XIV – XVII стст.”

Адна з цікавейшых з’яў сярэднявечнай Беларусі – гісторыя Крэўскага замка і гістарычных падзей, якія ў ім адбываліся і якія вызначылі лёс Вялікага княства Літоўскага на многія стагоддзі. На працягу доўгага часу Крэва заставалася сімвалам дзяржаўнасці, і да яго звярталіся ў сваіх думках і дзеяннях як прадстаўнікі ўлады ВКЛ, так і гісторыкі і археолагі сучаснасці. Асаблівая прыцягальнасць вобраза Крэўскага замка для гісторыкаў, літаратараў, мастакоў ператварыла яго да сённяшняга дня ў своеасаблівы сімвал нацыі.

 

Перманентная падтэма “Транзіт”

Па старой дарозе з Крэва на Смаргонь не раз праязджалі гістарычныя асобы, дзякуючы чаму Смаргонь трапіла на старонкі хронік. З 24 ліпеня 1655 г. у Смаргоні знаходзілася стаўка маскоўскага цара Аляксея Міхайлавіча падчас вайны Расіі з Рэччу Паспалітай 1654 – 1667 гг., у 1708 г. сюды з’ехаліся каралі Карл ХІІ і Станіслаў Ляшчынскі, у снежні 1812 г. вялікі Напалеон у нашых мясцінах пакінуў армію і накіраваўся ў Парыж.

Геаграфічныя карты Еўропы з партрэтамі Аляксея Міхайлавіча, Карла ХІІ і Напалеона, якія ўмоўна пазначаюць Расію, Швецыю і Францыю, а побач– муляжы  характэрнай тагачаснай зброі – цэнтральныя экспанаты для адлюстравання гэтай падтэмы.

 

Раздзел ІІ. “Шляхамі кірмашовымі”

У Смаргоні рынак уяўляў сабой замкнёную прастору, дзе размяшчаліся шапікі, лаўкі, склады, прылаўкі, куды са сваімі вазкамі прыязджалі рамеснікі з розных куткоў краю. Своеасаблівымі межамі кірмашовай плошчы былі каталіцкі касцёл, праваслаўная царква і яўрэйская сінагога, якія ўтваралі сімвалічны трохвугольнік.

Кірмаш дае магчымасць у адной прасторы спалучыць вытворчасць (тавар) і культуру (кірмашовыя дзеі) тагачаснага мястэчка.

Адметным прадметам на кірмашы стаў цудоўны ровар (рэканструкцыя майстра І. М. Карнея) ‑ ідэальны вобраз перамяшчэння ў часе і прасторы ад каня і колаў да сучаснага аўтамабіля. І не просты ровар, а ровар-майстэрня тачыльшчыка, (“ровар-кармілец” – як называў яго гаспадар), які даваў уладару магчымасць зарабляць сродкі для існавання.

Наведвальнікі могуць пазнаёміцца з батлейкай - беларускім народным тэатрам лялек. Яна шырока бытавала на ўсёй Беларусі, у гарадах, пасёлках, вёсках. Паказы праходзілі па дамах, карчмах, на вуліцах, на самых модных месцах. Паказы суправаджаліся музыкай (часцей за скрыпка і бубен). Хадзілі з батлейкай пераважна рамеснікі, занятак гэты перадаваўся з роду ў род. Адной з самых цікавых сцэн з батлейкі была "Скамарох з мядзведзем", менавіта гэта справа для Смаргоншчыны мае гістарычныя карані.

Самым яркім экспанатам у раздзеле стаў “вучань” "Смаргонскай мядзведжай акадэміі" - жартоўная назва школы дрэсіроўкі мядзведзяў, заснаваная князямі Радзівіламі ў XVII ст. у мястэчку Смаргонь.

 

Раздзел ІІІ. “Святло і цемра. Стагоддзе ХХ-е”

 Тэма І. “Апошнія хвіліны цішыні”

На канец XIX - пачатак XX ст. прыходзіцца бурны эканамічны рост гарадка. У 1842 развіццю гарадка спрыяла будаўніцтва Лібава -Роменскай чыгункі (1873 ). Па хадайніцтве мясцовых уладаў 6 ліпеня 1904 года імператар Мікалай II зацвердзіў Указ аб прысваенні Смаргоні статуса горада.

Смаргонь развівалася як цэнтр гарбарнай прамысловасці. Каля 1/ 3 рабочых - гарбароў заходніх абласцей Расійскай імперыі канцэнтравалася менавіта тут. Цяжкія ўмовы працы прывялі да пачатку стачкі ў 1901 г. У 1904 г. аформілася Смаргонская арганізацыя РСДРП. Смаргонскі група РСДРП праводзіла вялікую працу сярод працоўных. Вынікам гэтай працы стала тое, што смаргонскі пралетарыят у ліку першых адгукнуўся на падзеі 9 студзеня 1905 года ў Пецярбургу. 

Тэма ІІ. “Першая сусветная вайна”

Гэты раздзел экспазіцыі аб’ядноўвае дзве тэмы:

  • І-я сусветная вайна;

  • “Мёртвы горад” – разбурэнне Смаргоні за гады пазіцыйнай вайны, 810 дзён абароны горада. 

Тэма ІІІ. “Дзень вашай цішыні”

У гэтай тэме – зборны вобраз эпохі 30-х гадоў, час на “сцішанай” зямлі паміж дзвюма катастрофамі.

Прапануем паглядзець на час паміж ліхалеццямі скрозь прызму гісторыі настаўніка малявання і яго вучняў, партрэты якіх ён пакінуў нашчадкам. Гэта прыгожыя твары людзей, якія ў хуткім часе пойдуць на вайну і, магчыма, аддадуць сваё жыццё, засталіся нам на партрэтах настаўніка.

Асновай паказа гэтай тэмы сталі асабістыя рэчы і жывапісныя работы настаўніка малявання, мастака з в. Залессе Паўла Южыка. 

Тэма ІV. “У знямеласці шэрай”

Гэта тэма – як хвіліна маўчання па загінуўшых у гады Вялікай Айчыннай вайны.

Асобымі падтэмамі ў гэтым раздзеле сталі пачатак вайны і акупацыйны рэжым,  партызанскі і падпольны рух, вызваленне і ўшанаванне памяці ўсіх загінуўшых і прайшоўшых дарогамі вайны ў пасляваенны перыяд. 

Раздзел IV. “Мы ўсе ў край свой закаханы”.

Малая радзіма мае вялікую прыцяглую сілу і на працягу многіх дзесяцігоддзяў служыць магутным імпульсам і самым удзячным матэрыялам для ўвасаблення ў літаратуры і мастацтве. Зварот да гісторыі малой радзімы з’яўляецца адной з форм асэнсавання мінулага, свайго дзяцінства, сваіх каранёў для ўсіх дзеячаў літаратуры і мастацтва, якія родам са Смаргоншчыны.

У гэтай зале наведвальнікі пазнаёмяцца з творчасцю знакамітых скульптараў, мастакоў, музыкантаў, пісьменнікаў і народных умельцаў.

 Наверх

 

Назад Домашняя Далее

Гісторыя Нашы дасягненні Фонды Помнікі спадчыны Інфармацыя Архіў навін 3d модель

 e-mail© Смаргонскі гісторыка-краязнаўчы музей, 2011